Շրջակա միջավայրին վերաբերում է Համաձայնագրի 5-րդ մասի 3-րդ գլուխը: Մասնավորապես սահմանվում է, որ կողմերը պետք է զարգացնեն և ամրապնդեն համագործակցությունը շրջակա միջավայրի խնդիրների վերաբերյալ, որպեսզի խթանեն կենսակայուն և կանաչ տնտեսությունը, պաշտպանեն շրջակա միջավայրը, որը կհանգեցնի նաև բարելավված հանրային առողջության, մաքուր տեխնոլոգիաների օգտագործման և ավելի կենսակայուն արտադրության։ Համագործակցությունը պետք է ներառի օդի որակի, ջրի որակի, աղբահանության, արդյունաբերական աղտոտման և այլ խնդիրներ։
Ստորև ներկայացված դրույթներն ունեն հետևյալ մակնանշումը՝
🟡 - կատարվում են բարեփոխման աշխատանքներ
✅ - հիմնականում կատարված է
❌ - կատարված չէ
շրջակա միջավայր ՀՀ ԵՄ Համաձայնագիր
Որով կսահմանվեն շրջակա միջավայրի պաշտպանության վերաբերյալ ինստիտուցիոնալ ռեֆորմներ, համապատասխան լիազոր մարմինների ստեղծում, կանաչ տնտեսության և էկո-իննովացիայի հետ կապված քաղաքականության մշակում
Կապված օդի որակի, ջրի, որակի, աղբի կառավարման, կենսաբազմազանության, բնության պահպանության, արդյունաբերական աղտոտման և քիմիկատների կառավարման հետ կապված
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2023 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2023 թվականը
Ընդունել և ներդնել օրենսդրություն, ինչպես նաև ստեղծել համապատասխան լիազոր մարմիններ՝ ապահովելով ծրագրերի ՇՄԱԳ անցնելու համապարփակ շրջանակ (ինչպես սահմանված է 2011/92/EC հրահանգով)
Սահմանել նաև ՇՄԱԳ անցնելու համար պարամետրեր և շեմ
Ծրագրեր մշակողների ու իրականանցնողների համար ներդնել ծրագրի վերաբերյալ տեղեկատվություններ տրամադրելու պարտավորություն, ինչպես նաև ներդնել այդ տեղեկությունների իսկությունը ստուգելու մեխանիզմներ։ Այդ թվում ստեղծել նաև հանրության համար հասանելի հարթակ, որով կտրամադրվեն այդ տեղեկությունները։ (վերջինս սահմանված է նաև 2001/42/EC հրահանգով)
Ներդնել ծրագրերի նախապատրաստման և դրանց ՇՄԱԳ-ի հետ կապված հանրային իրազեկման և իմաստալից հանրային քննարկման պարտավորության ինստիտուցիոնալ մեխանիզմ: Սահմանել ՇՄԱԳ և հարակից (այդ թվում՝ դատական) գործընթացներում հասարակական կազմակերպություններ ներգրավելու և դրանց եզրակացությունները հաշվի առնելու ընթացակարգ։ Վերջինս մանրամասն սահմանվում է նաև 2003/35/EC հրահանգով։
Ծանր վառելիքներում ծծմբի զանգվածի վերին թույլատրելի շեմ պետք է սահմանվի 1%-ը, սովորական վառելիքում՝ 0.1%: Պետք է ներդրվի նաև այդ պարունակության չափման և վերահսկման համակարգ։ Սահմանված է 1999/32/EC հահանգով։
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2024 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2024 թվականը
Սահմանել աղբավայրերի տեսակները՝ համաձայն 1991/31/EC հրահանգի
Մշակել աղբավայրում հայտնվող կենսաբանական/օրգանական աղբի տարեցտարի նվազեցման ռամզավարություն (5 տարում կրճատելով 25%ով, 8 տարում՝ 50%, 15 տարում՝ 65%ով։
Սահմանել արգելք հեղուկ նյութերի, ինչպես նաև մի շարք վնասակար նյութերի նետումն աղբաման, փոխարենը մշակել քաղաքակասնություն այդ նյութերի համապատասխան ուտիլիզացնելու համար։
Միջոցներ ձեռնարկել, որպեսզի մինչև 2035 թվականը աղբավայրեր նետվող աղբի ընդհանուր զանգվածը նվազի 10%-ով։
Ներդնել համակարգ, որում աղբի գեներացման ու դրա մշակման հետ կապված ծախսերը հոգում է աղբ գեներացնողը։ Սահմանվում է Աղբավայրի դիրեկտիվի (1991/31/EC)
Որպեսզի նշված կարգավորումներն ու ձեռնարկվող միջոցները չափելի և կառավարելի լինեն։
Ներդնել համակարգ, որը կապահովվի ՇՄԱԳ-ի արդյունքներում զեկույցների թափանցիկ հրապարակումը, ինչպես նաև կքարտեզագրվեն և կսահմանվեն ՇՄԱԳ ենթակա ծրագրերը։
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2025 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2025 թվականը
Ներդնել ազգային օրենսդրություն կապված օդի ստանդարտների հետ և սահմանել մարմին՝ օդի որակը չափելու, գնահատելու, ԵՄ մարմինների հետ համագործակցելու համար, ստեղծելով նախադրյալ մյուս տարիներին ներդնել ԵՄ Մաքուր Օդի Հրահանգը (2008/50/EC)
Ներդնել ազգային օրենսդրություն և համապատասխան մարմին, սահմանել խմելու ջրի եվրոպական ստանդարտներ, ներդնել վերահսկողության և հանրությանը տեղեկացնելու համակարգ, ինչպես սահմանում եմ է Խմելու Ջրի Հրահանգը 98/93/EC (նոր տարբերակ 2020/2184)։ Այդ թվում սահմանել թույլատրելի պարամետրային շեմը ջրում քիմիական տարրերի և միկրո-օրգանիզմների պարունակության վերաբերյալ։
Օրենսդրության ընդունում և լիազոր մարմինների ստեղծում, խոցելի զոնաների և ջրերի սահմանում, ախտոտիչների (նիտրատների) թույլատրելի չափաբաժինների սահմանում ( 2000/60/EC հրահանգի հավելվածով)և վերահսկողության համակարգերի ներդնում, ինչպես սահմանված է 91/676/EEC Հրահանգով։
Աղբահանության կառավարման, աղբի նվազման ու վերամշակման ազգային օրենսդրության ստեղծում, աղբագեներացնողի կողմից վճարման համակարգի ներդրում, աղբի նվազեցման 5-քայլանի (Reduce, Reuse, Recycle, Recover, Dispose) համակարգի ներդրում, աղբի մշակողների համար թույլատվության համակար և ռեգիստրի ստեղծում, ինչպես սահմանում է 2008/98/EC Հրահանգը։
Ընդունել ազգային օրենսդրություն՝ կապված հանքարդյունաբերական թափոնների դասակարգման, դրանց մշակման կարգի, թույլատվությունների, կառավարման պլանի, և դրա վերահսկողության համակարգի վերաբերյալ, ինչպես սահմանված է 2006/21/EC Հրահանգով։ Ապահովել, որ համապատասխան օպերատորները թափոնները մշակեն անվտամգ և 2004/35/CE 3-րդ Հավելվածին համապատասխան։
Օրենսդրության մշակում և մարմինների սահմանում, թռչունների դասակարգում և գնահատում, պահպանության միջոցների և վերահսկողության մեխանիզմների ներդրում, ինչպես սահմանում է 2009/147/EC Հրահանգը և մասնավորապես դրա 4-րդ հոդվածը։
Օրենսդրական և ինստիտուցիոնալ շրջանակի պատրաստում՝ 2027 թվականին արդյունաբերական աղտոտման և արտանետումներին հակազդման համակագր համար, ինչպես սահմանված է 2010/75/EU հրահանգով։
Ապահովել, որ վտանգավոր նյութերի հետ կապված սուբյեկտների մասին (և նյութերի վերին շեմի) տեղեկատվությունը մշտապես հասանելի լինի հանրությանը՝ էլեկտրնոային և պարբերաբար թարմասվող տեսքով։ խոշոր վթարների մասին տեղեկատվության փոխանակման ստեղծում, վթարների պատճառների, դրանց հետևանքների և ձեռնարկված կանխարգելիչ միջոցառումների վերաբերյալ տեղեկատվության փոխանակում, ինչպես սահմանում է 2012/18/EU հրահանգը և հատկապես հոդվածներ 14 և 16-ը։
Ապահովել, որ վտանգավոր նյութերի հետ կապված սուբյեկտների մասին (և նյութերի վերին շեմի) տեղեկատվությունը մշտապես հասանելի լինի հանրությանը՝ էլեկտրնոային և պարբերաբար թարմասվող տեսքով։ խոշոր վթարների մասին տեղեկատվության փոխանակման ստեղծում, վթարների պատճառների, դրանց հետևանքների և ձեռնարկված կանխարգելիչ միջոցառումների վերաբերյալ տեղեկատվության փոխանակում, ինչպես սահմանում է 2012/18/EU հրահանգը և հատկապես հոդվածներ 14 և 16-ը։
Լիազոր մարմինների սահմանում, նյութերի դասակարգում և դրանց փաթեթավորման վրա համապատասխան մակնանշում, ինչպես սահմանված է 1272/2008 Կարգավորմամբ և դրա հավեվածներով։
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2026 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2026 թվականը
«աղտոտողը վճարում է» սկզբունք և պարտադրում այն տնտեսվարողներին, ովքեր առաջացնում են շրջակա միջավայրին վնաս հասցնող գործունեություն, ֆինանսական պատասխանատվություն կրել այդ վնասը կանխելու կամ վերականգնելու համար։ Մինչև 2026-ը պահանջվում է ընդունել օրենսդրություն և սահմանել լիազոր մարմինները։ 2004/35/EC Հրահանգ։
Շրջակա միջավայրի վնասվածքից կամ խափանումից ազդված անձինք կամ հետաքրքրության ունեցողները պետք է իրավունք ունենան դիմել անկախ լիազոր պետական մարմնի, որը կստուգի շահագործողի գործողությունների օրինականությունը և կկատարի ազդեցության գնահատում։ Սա նույնպես սահմանված է 2004/35/EC Հրահանգով։
Պատրաստել օրենսդրական շրջանակ և սահմանել վերահսկողական մարմիններ, որով մինչև 2027-2029թթ պետք է ներդրվի մթնոլորտում արսենի (6 ng/m3), կադմիումի (5 ng/m3), նիկելի (20 ng/m3), սնդիկի և ՊԱԱ նյութերի պարունակության կարգավորում, դրա չափում, վերահսկողություն և վերին շեմը չգերազանցելու մեխանիզմ, ինչպես սահմանված է 2004/107/EC Հրահանգով։
Սահմանել միացությունների վերին շեմերը, և ներդնել դրանց չափման և շեմն անցնելու արգելքի մեխանիզմներ, ինչպես սահմանված է 2004/42/EC Հրահանգով։
Օրենսդրական ու ինստիտուտցիոնալ շրջանակի ընդունում, գետի ավազանների նույնացում և դրանց պահպանության կոորդինացում, դրանց հատկանիշների վերլուծություն, գետերի կառավարման պլանների մշակում և դրանց քննարկում հանրության հետ, ինչպես սահմանված է 2000/60/EC:
բացահայտել ջրհեղեղների ենթակա տարածքները, գնահատել մարդկանց, գույքի և շրջակա միջավայրի վրա հնարավոր ազդեցությունները, այնուհետև համակարգել միջոցառումները՝ ինչպես ազգային, ռիսկը նվազեցնելու և պատրաստվածությունը բարելավելու համար: Ներդնել 2007/60/EC Հրահանգի հավելվածով հասմանված ռիսկի կանխարգելման մեխանիզմ։
քաղաքային աղտոտված ջուրն այնպիսի չափանիշներով պետք է մշակվի, որոնք թույլ կտան պաշտպանել շրջակա միջավայրը: Իսկ 91/271/ЕЕС Հրահանգի Հավելված 2-ը սահմանում է տարածքներներն ու ագլոմերացիաները, որտեղ բարձր մակարդակի մաքրման պահանջներ են դրվել։
Սահմանել բոլոր վայրի թռչունների ցանկը և արգելել դրանց որսը, ինչպես սահմանված է 2009/147/EC Հրահանգով։
Այդ թվում քիմիկատների դասակարգում, կազմակերպությունների կողմից քիմիկատների մասին տեղեկատվության տրամադրում, դրանց տեղափոխման, ներկրման ու արտահանման ժամանակ հատուկ ծանուցման և դրա վերահսկողության համակարգ։ Սահմանված է 649/2012 Կարգավորմամբ։
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2027 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2027 թվականը
Մաքուր օդի մասին եվրոպական Հրահանգի լիարժեք իրացում, այդ թվում ամբողջ հանրապետության տարածքում օդի որակի մասին հանրային տեղեկացման և որոշակի շեմից հետո ծանուցման համակարգ։
2008/50/ЕC Հրահանգ
Ավարտին հասցնել աղտոտցը վճարում է սկզբունքը աղբահանության բնագավառում, ինչպես սահմանում է 2008/98/EC Հրահանգը։
Հանքային թափոնի պահման, շահագործման համակարգ, ինչպես սահմանում է 2000/60/EC Հրահանգը:
Օրենսդրության ընդունում, տարածքներ դասակարգում, համաֆինանսավորման մեխանիզմների ներդրում, հանրության շրջանում թեմայի հետ կապված տեղեկատվության և կրթության ապահովում, ինչպես սահմանված է 92/43/EC Հրահանգով։
91/271/ЕЕС Հրահանգի կիրառումն ամբողջացնել, այդ թվում հիմնադրել տեխնիկական ու ներդրումային ծրագիր կեղտաջրերի կառավարման համար։
Ավարտին հասցնել Աղբավայրերի մասին Եվրոպական հրահանգը 1999/31/EC
Թույլատվություններ պահանջող սարքավորումների ներդրում, միասնական թույլատվությունների համակարգի ներդրում, օրենքի վերահսկողության համակարգի հիմնադրում, գործարաններից արտանետումների թույլատրելի շեմերի սահմանում, BAT համակարգի ներդրում, տարեկան արտանետման նվազեցման ծրագրի պատրաստում, ինչպես սահմանված է 2010/75/EC Հրահանգով։
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2028 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2028 թվականը
Ավարտին հասցնել 2004/107/EC Հրահանգի կիրառումը (տես՝ վերևում)։ Այդ թվում մթնոլորտում նոյւթերի չափման ու վերահսկման համակարգ։
Ավարտին հասցնել 2004/35/EC Հրահանգն իր հավելվածներով, սահմանելով խիստ պատասխանատվություն վտանագվոր գործունեության համար, կոմպենսացիայի մեխանիզմներ, և շահագործողոների կողմից կանխարգելման և անվտանգության միջոցառումների պարտադիր պահանջ։
Շարունակել ԵՄ Մաքուր Օդի Հրահանգի (2008/50/EC) ներդրումը, մասնավորապես սահմանել երկրի զոնաներն ու ագլոմերացիաները, և սահմանել օդում նյութերի (So2, NO2, PM մասնիկներ և այլն) պարունակության թույլատրելի շեմերը և դրանց սահմանները, ինչպես սահմանված է հրահանգի Հավելված 2-ում։
Շարունակել 92/43/EC Հրահանգի ներդրումը, ստեղծելով պահպանության մշտադիտարկման համակարգ, և տեսակների պահպանության խսիտ ռեժիմ, ինչպես սահմանում է հրահանգի 4-րդ Հավելվածը (ՀՀ-ում առկա տեսակների մասով)։
Ներդնել ԵՄ-ի 1727/2008 կարգավորումը, մասնավորապես վտանգավոր նյութերի խառնուրդների դասակարգման, պիտակավորման և փաթեթավորության համընդհանուր չափանիշները։ Կարգավորումը պահանջում է, որ խառնուրդները պիտակվեն կապված զգուշացնող նշաններով, իսկ փաթեթավորումն ապահովի նյութերի անվտանգ պահպանում և օգտագործման ընթացքում հնարավոր վտանգներից պաշտպանություն:
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2029 թվականը
DaysDays
HrsHours
MinsMinutes
SecsSeconds
Հետևյալ բարեփոխումները նախատեսված է կատարել մինչև 2029 թվականը
Ներդնել բնապահպանական վնասի կանխարգելման և կոմպենսացման համակարգն ամբողջությամբ՝ "աղտոտողը վճարում է" սկզբունքով, ինչպես սահմանում է 2004/35/EC հրահանգի հավելված 2-ը։
Ներդնել օդի որակի պարբերական գնահատման, մշտական մոնիտորինգի և չափումների համակարգ, դրա մաքրմանն ուղղված քաղաքականությունմ իսկ առավել ռիսկային և աղտոտված զոնաների համար սահմանել կարճաժամկետ գործողությունների ծրագիր և պարբերաբար տեղեկատվության հրապարակում։ Այդպիսով լիարժեք տեղայնացնել Մաքուր Օդի Հրահանգը։
Լիարժեք ներդնել 2004/107/EC հրահանգը, ներդնելով աղտոտիչների չափման րև դրանց մաքրման համակարգ։
Ներդնել 94/63/EC հրահանգը, որը կարգավորում է բենզինի պահեստավորման, բեռնման և տեղափոխման ժամանակ անջատվող ցնդող օրգանական միացությունների (VOCs) արտանետումները։ Տեղադրել համապատասխան սարքավորումներ և կիրառել միջոցառումներ՝ նվազեցնելու VOC-ների արտանետումները դեպի մթնոլորտ, ինչպես նաև իրականացնել մշտական ստուգումներ և վերահսկողություն:
Նիտրատների հանդեպ խոցելի զոնաների համար ներդնել գործողությունների ծրագիր և լավ պրակտիկայի կանոնակարգեր, ինչպես սահմանում է 91/767/EC հրահանգի հոդվածներ 4-ն ու 5-ը։
Ավարտին հասցնել Հրահանգի ներդրումը և ներդնել տեսչական համակարգ։
Ձախ կողմում նկարագրված գործընթացները վերաբերում են հետևյալ ոլորտներին՝
Further reading: Թափոնների կառավարումը Հայաստանում - Զեկույց
Կայքն օգտագործում է cookie-ներ, որոնցով կարող է ամփոփել կայքի օգտագործման վիճակագրությունը։